FÖR MEDLEMMAR

Frågor och problem

Kontaktuppgifter – om du har frågor eller problem
Om du har frågor eller får något problem i din fiberanslutning kontaktar du i första hand någon av nedanstående.
Leverantör:   RIKSNET                      SAPPA                     Q-market        
Tjänst: Telefon & Internet TV  
Telefon: 0770-33 99 33 0774-44 47 44 08-578 804 44
Öppet: 08-21 vardagar
11-16 lör-sön
08-22 alla dagar Kontorstider
E-mail: support@riksnet.se hej@sappa.se  
Hemsida: www.riksnet.se www.sappa.se www.qmarket.se

Trippelabonnenter
De medlemmar som har trippelabonnemang har Riksnet och Sappa som leverantörer och kan med fördel vända sig direkt till dem vid frågor eller eventuella problem.  
Alla medlemmar 
Även de som inte har Trippeln kan alltid vända sig till Qmarket och Zitius. Om du själv valt andra leverantörer av någon tjänst på Qmarket så vänder du dig naturligtvis direkt till dem.
                                            _________________________

Riksnet Telefonitjänster                        
Kontakt: Tel. 0770 33 99 33 -  support@riksnet.se  - Formvägen 5, 906 21, Umeå
 
Konto
För att erhålla ditt lösenord;
Skriv "http://home.riksnet.se" i din webbläsare
Klicka sedan på länken " Ny användare” eller “Glömt ditt lösenord?"
Ange ditt fasta telefonnummer & klicka knappen "Skicka"
(Vid eventuella felmeddelande, vänligen kontakta Riksnet support på 0770339933 eller support@riksnet.se)
 
Ändra kontouppgifter
– Byta lösenord
Logga in på home-portalen (som beskrivet i ovanstående punkt).
Klicka på knappen "Andra lösenord" som du hittar under rubriken "Mitt Konto".
 
Telefoni
Samtalsdirigeringar
Logga in på home-portalen. Välj "Telefoni"
Välj därefter "Samtalsdirigeringar".
– Utgående
Blockering för utgående samtal till exempel Betalsamtal (Blocket m.m.) eller utlandssamtal.
– Inkommande
Blockering för inkommande samtal från ett specifikt nummer, nummerserie eller okända nummer.
 
Röstbrevlåda
Logga in på home-portalen. Välj "Telefoni"
Välj "Röstbrevlåda".
– Uppspelande alternativ
Här bestämmer du hur din röstbrevlåda ska fungera med hjälp tonvalsalternativ som du konfigurerar,
t.ex, tryck 1 för att lämna ett meddelande, tryck 2 för att dröja kvar e.t.c.
– Röstsvarsmeddelande
Välj vilket meddelande som ska spelas upp vid obesvarat/upptaget-samtal.
Följ instruktionerna & länken för att spela in ett eget röstsvarsmeddelande
 
Vidarekopplingar
Logga in på home-portalen. Välj "Telefoni"
Lokalisera rubriken "Statiska Vidarekopplingar".
– Direkt
En direkt vidarekoppling vid inkommande samtal till valfritt nummer eller Röstbrevlåda.
– Upptagen
Vidarekoppling till valfritt nummer eller Röstbrevlåda vid inkommande samtal när linjen är upptagen.
– Obesvarat (tidsutlöst)
Vidarekoppling till valfritt nummer eller Röstbrevlåda vid inkommande samtal som ej besvaras inom
en bestämd fördröjningsintervall (antal signaler innan vidarekoppling sker).
– Urkopplad
Vidarekoppling till valfritt nummer eller Röstbrevlåda vid inkommande samtal då telefonidosan ej har
anslutning till internet.
 
Mina Ljud
Logga in på home-portalen. Välj "Telefoni"
Välj "Mina ljud" i menyn under rubriken "Telefoni".
– Nytt ljud
Välj knappen "Nytt Ljud". Spela in ett nytt ljud som kan användas till meddelande för röstbrevlådan eller vid upptaget.
 
Samtalslistor
Logga in på home-portalen. Välj "Telefoni" i menyn till vänster.
Välj "Samtalslistor" i menyn under rubriken "Telefoni".
– Exportera
Exportera alla samtal i Excel format.
 
Röstbrevlåda
Logga in på home-portalen. Välj "Röstsvar" i menyn till vänster.
– Lyssna
Klicka på den blå play-knappen till vänster av det meddelandet du vill lyssna på
– Ladda ner
Ladda ner meddelandet till datorn
– Ta bort
Ta bort meddelandet från ditt konto
                                           ________________________


Det är många som har haft problem med framförallt TV.
Problemen sitter i något som kallas Switchar det finns switchar på många olika ställen och
felet ligger i att de inte kommunicerar rätt med den mjukvara vi har fått (centralenheten och
telefonidosan).Teknikerna jobbar nu för fullt med att lokalisera var och vilka switchar det är
problem med och byter ut dem som behövs. Är det tex 2 grannar som har samma problem
så är det inte alls säkert att detta kommer från samma switch.
Där de bytt switchar har de sett att problemen har förbättrats. De har också sett att vid byte
av någon switch så har telefonin förbättrats och Tv:n har istället försämrats.
Teknikerna säger att detta är ett arbete som tar mycket tid och svårt att komma tillrätta med,
därför tar det tyvärr lång tid.
Men de är på rätt spår nu, det har förbättrats och hos många fungerar allt som det ska.
Ni som fortfarande har problem ring och felanmäl till sappa eller riksnet som förut.
Vi har nu etablerat en mycket bra kommunikation mellan oss och zitius.
Det är Siv Eriksson som ansvarar för den kommunikationen  kringlarp@gmail.com
Det är viktigt att Siv får veta vilka som fortfarande har fel på Tv eller telefoni eftersom vi då
kan följa upp ärendet så felet blir tillrättat så fort som möjligt.

Styrelsen